Det
ligger i luften med Vincent Seremet.
|
Gruppe 2 havde indbudt den friske 80 årige Vincent til Novembermødet på Rødovregård den 1. November 2010 Der blev budt på en
fantastisk,
spændende livsfortælling af den gamle flyvepioner og flykonstruktør. -
Vincent
Seremet understreger, at det ikke er et foredrag, der handler om det
tekniske,
men hans personlige historie om en brændende interesse for aerodynamik.
Vincent
Seremet, født ved Ringsted flyveplads i 1930, er still going
strong. Som
ung sprang Seremet faldskærm, men han havde en drøm om at kunne slippe
jorden
ved egen kraft og selv bestemme hvor han skulle lande. Seremet begyndte
i
byggebranchen, men drømmen tog hurtigt over og i perioden 1957-98
opfandt og
konstruerede Seremet 29 forskellige ryghelikoptere, enmandshelikoptere,
autogyroer og flyvende vinger. Heraf kan nogle ses på Teknisk Museum i
Helsingør. Brækkede
lemmer hørte til dagens orden når nye opfindelser skulle testes. Men
testet
blev de. Trods sin høje alder er Seremet stadig aktiv
faldskærmsudspringer og
flykonstruktør, og han tester stadig selv sine seneste opfindelser. For
nylig
testede han en faldskærm fra 8 km højde, med iltmaske. Senest har
Seremet
testet udspring om natten, med natkikkert monteret. I 2003 udgav han bogen "Besat
af flyvning" som
beskæftiger sig med Seremets mange hjemmekonstruerede flyvende
apparater. Den
blev i 2004 fulgt op af bogen "Mit liv med faldskærm",
bogen beskriver 50 års udvikling af
flyveskærme, lasteskærme, bremseskærme, redningsskærme og
katastrofeskærme. Også Vincent Seremets tredje
bog, ”Med livet som
indsats”, om sit eventyrlige
liv med flyvning og udvikling af faldskærme gennem en menneskealder,
beskriver
disse eksperimenter, som ofte var med livet som indsats. For
3
år siden begyndte Vincent at bygge sin første “Fantom-vinge”. Den
første
version havde for svag motor. Men nr. 2 var rimelig stærk, det erfarede
han da
han afprøvede Fantom-vingen ved at hoppe ud fra et Hercules-fly i fire
kilometers højde. Jeg sprang ud og så
stabiliserede jeg mig i luften.
Derefter tændte jeg for raketten og så steg jeg til vejrs med sådan en
fart at
jeg fik højdesyge. Jeg mistede bevidstheden, men fik alligevel udløst
faldskærmen inden der var for sent, fortæller Vincent Seremet. Jeg kom
ned på jorden
og måtte ligge 6 timer på en sofa for at blive nogenlunde frisk igen. Direktøren for
raketmotorfabrikken i Tyskland fortalte, at
det, der var gået galt var, at jeg for hurtigt havde fået en for stor
hastighed. Derved kunne jeg ikke styre den, og jeg kom ret højt op i
den tynde
luft. 14 dage efter havde firmaet
ændret motoren på “Fantom-vingen”,
den skulle så afprøves igen.
Det gik rigtig godt, og chefen var tilfreds med testflyvningerne,
bortset fra
én ting. Da Vincent fløj deroppe, blev
han meget varm om benene, da
han kom ned så han, at støvlerne næsten var brændt væk! Det skulle
rettes
efterfølgende, og Vincent besluttede for alvor at stoppe sin lange
karriere med
eksperimenter i luften, han var jo 80 år.
Arne. ![]() ![]() |
Sidst opdateret 16. nov. 2010 |